روشنایی

لومن چیست؟

what is Lumen

هنگامی که قصد خرید لامپ برای منزل یا محل کار خود را دارید، به میزان لومن درج شده روی جعبه آن دقت کنید تا لامپی مناسب با سطح روشنایی مورد نیاز خود تهیه کرده باشید. حقایق درج شده روی جعبه لامپ، کار مقایسه آن با دیگر محصولات را آسان می کند. با مشاهده برچسب انرژی هر لامپ می توان میزان عمر، رنگ، مقدار مصرف انرژی و در برخی موارد هزینه نگهداری را روی جعبه حک می کنند.

لومن مهم تر از وات است

پیش از این بیشتر خریداران، لامپ مدنظر خود را بر اساس تعداد وات (میزان مصرف انرژی) می خریدند اما امروزه می دانیم که بهتر است بر اساس میزان نوری که یک لامپ تولید می کند، تصمیم گرفت. موقع خرید به میزان روشنایی مورد نیاز خود توجه کنید. با مقایسه کردن لومن به جای وات، لامپ مورد نظر خود را انتخاب کنید. لومن واحد اندازه گیری روشنایی لامپ است. هر چه لومن بالاتر باشد، میزان نور تولیدی نیز بیشتر خواهد بود.

لومن چیست؟

لومن واحدی است که بر اساس آن می توان میزان نور دریافتی از یک منبع روشنایی را محاسبه کرد. هرچه لومن لامپ بالاتر باشد، لامپ روشن تر است و هرچه لومن کمتر باشد نور آن کمتر خواهد بود. لومن به نور، مانند کیلوگرم به سیب زمینی و لیتر به مایعات است. میزان روشنایی یا سطح لومن منزل شما بسته به شرایط، متفاوت است.

  • برای جایگزین کردن یک لامپ 100 وات رشته ای، به دنبل لامپی با روشنایی 1600 لومن باشید. اگر نور کمتری می خواهید، لومن پایین تری را انتخاب کنید
  • با انتخاب یک لامپ کم مصرف 1100 لومن، معادل یک لامپ 75 وات روشنایی دریافت می کنید.
  • یک لامپ 60 وات حدود 800 لومن نور خواهد داشت.
  • لامپ های 40 وات کم مصرف به طور میانگین 450 لومن نور خواهند داشت.

کدام اطلاعات موجود روی بسته بندی از همه مهم تر است؟

ادارات مربوطه سازندگان لامپ را مجاب می کنند تا محصولات خود را با لیبل دقیق ارائه کنند. این لیبل به مصرف کنندگان اطلاعات دقیقی در مورد لامپ داده که باعث می شود با اطمینان خاطر بیشتری خرید کنید. مانند برچسب حقایق غذایی در صنایع خوراکی، لیبل روشنایی نیز خریداران را از محتوای واقعی محصول آگاه می کند. این لیبل شامل اطلاعات زیر می شود:

  • میزان روشنایی با واحد لومن
  • حدود هزینه سالانه
  • طول عمر
  • دمای نور که در بازه سرد و گرم متغیر است

 

1 دیدگاه در “لومن چیست؟

  1. Nice post. I learn something totally new and challenging on websites I stumbleupon on a daily basis. It will always be interesting to read through content from other writers and use something from their websites.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *